هر آنچه که باید در مورد فیفا ۲۱ بدانیم

بهبود‌های گیم پلی فیفا ۲۱:

قطعا عامل اصلی که می‌تواند فیفا ۲۱ را به تجربه‌ای جذاب یا ضعیف تبدیل کند، گیم‌پلی بازی است. در سال‌های گذشته الکترونیک آرتز مشکلات زیادی در این بخش داشته و حتی آپدیت‌هایی که در طول سال هم منتشر می‌شوند، گاهی نه‌تنها کمکی به بهتر شدن گیم‌پلی نمی‌کنند که چه بسا وضع آن را بدتر هم می‌کنند! فیفا ۲۱ قرار است از حیث گیم‌پلی، تغییراتی نسبت به نسخه قبلی داشته باشد که به گفته سازندگان، برگرفته از بازخورد‌های بازیکنان هستند. هرچند امسال شاهد نسخه دمو برای بازی نبودیم تا راحت‌تر با گیم‌پلی آن آشنا شویم، ولی بد نیست قبل از اینکه به سراغ تجربه نسخه نهایی برویم، نگاهی به برخی از این ویژگی‌ها داشته باشیم.

یکی از سیستم‌های جدید گیم‌پلی بازی، Agile Dribbling نام‌گذاری شده و به گفته سازندگان، برگرفته از حرکات برخی از تکنیکی‌ترین بازیکنان دنیای فوتبال است. برای استفاده از این حالت، کافی است کلید R1/RB را نگه دارید و با استیک چپ، بازیکن خودتان را حرکت بدهید؛ در این حالت مشاهده خواهید کرد که بازیکن دریبل‌های ریزی می‌زند و در نتیجه می‌توانید در موقعیت‌های یک در برابر یک، روی این سیستم دریبل برای عبور از بازیکن مدافع حساب باز کنید. ویژگی جدید بعدی گیم‌پلی بازی، Positioning Personality است که به جاگیری بهتر بازیکنان مربوط می‌شود؛ به لطف این ویژگی مهاجمین بهتر از همیشه در فضا‌های خالی قرار می‌گیرند و مهاجمین سطح‌بالا شانس زیادی دارند که گرفتار تله آفساید حریف نشوند. در طرف دیگر، مدافعین درجه‌یک بازی به مراتب بهتر و دقیق‌تر فضا‌های خالی را پوشش می‌دهند تا کار را برای حریف سخت کنند. به همین روال بازیکنانی که دقت پاس بالایی داشته باشند، در امر بازیسازی بسیار موفق‌تر خواهند بود. 

 اما در کنار این ویژگی‌ها و مکانیک‌های جدید، یک سری تغییرات ریز و درشت ساختاری هم در گیم‌پلی بازی اعمال شده که در واقع همان بهبود‌هایی هستند که اشاره کردیم بر اساس بازخورد بازیکنان صورت گرفته‌اند و شاید بتوانند گیم‌پلی متعادل و جذابی در نسخه جدید فیفا به‌وجود بیاورند. پس از تغییر موتور سری فیفا به فراست‌بایت، یکی از انتقاد‌های همیشگی از بازی به فیزیک عجیب و غریب آن مربوط می‌شود؛ جایی که برخورد‌های غیرطبیعی و عجیب،‌ حرکات حتی گاهی مسخره و خنده‌دار و مواردی از این دست، نه‌تنها تجربه‌ای غیرواقعی خلق می‌کنند که در مسابقات رقابتی، می‌توانند به‌ضرر بازیکنان هم تمام شوند. حال یکی از تغییراتی که در فیفا ۲۱ توسط EA، صورت گرفته، بهبود سیستم برخورد‌های فیزیکی در بازی است تا چنین مشکلاتی را به‌حداقل برساند؛ بر این اساس،‌ مثلا اگر قبلا در فیفا ۲۰ تکل می‌زدید و بعد شاهد برخورد‌های عجیب و غریب بازیکنان با یکدیگر و خلق صحنه‌ای غیرعادی می‌شدید، حال در فیفا ۲۱ این برخورد‌های فیزیکی واقعی‌تر خواهند بود. 

جدا از بحث فیزیک، طی سال‌های گذشته همیشه کلیت روند بازی فیفا روی یک سری مولفه‌ها استوار بوده؛ به این معنی که مثلا در فیفا ۱۹ ضربات سر و ارسال‌ها شدیدا مفید و تاثیرگذار بودند و در نتیجه اکثر گیمر‌ها سراغ بازیکنان قد بلند می‌رفتند و با ارسال از کناره‌ها یا حتی روی ضربات کرنر، به‌راحتی به گل می‌رسیدند. سازندگان برای اینکه این مشکل را حل کنند، تاثیر ضربات سر را در فیفا ۲۰ شدیدا کاهش دادند و کار به جایی رسید که بازیکنان حتی دروازه خالی را هم ممکن بود با ضربه سر گل نکنند که خب در مقایسه با فوتبال واقعی که بسیار غیرطبیعی است و در واقع زمانی می‌توان از کیفیت گیم‌پلی بازی راضی بود که همه‌چیز روی یک روش خاص برای رسیدن به گل استوار نباشد و بازیکنان مختلف بتوانند با سبک بازی مختلف خود، موقعیت‌های گل‌زنی مثل دنیای واقعی خلق کنند. 

پرسش‌های متداول

کریر مود فیفا ۲۱ چه تغییری کرده است؟

در بخش کریر مود فیفا ۲۱، ویژگی‌هایی مثل سیستم جدید شبیه‌سازی مسابقه‌ها، روش‌های تمرینی جدید، سیستم جدید خرید و فروش بازیکن و موارد دیگری را شاهد هستیم.

آیکان‌های آلتیمیت تیم فیفا ۲۱ چه کسانی هستند؟

علاوه بر آیکان‌های فیفا ۲۰ مثل زیدان، دروگبا، ویرا، گولیت و دیگران، در فیفا ۲۱ شاهد آیکان‌های جدیدی مثل اتوئو و کانتونا خواهیم بود.