بررسی بازی Biomutant

استودیو اکسپریمنت 101 توانسته با الهام از بازی‌های بزرگ، یک اکشن نقش‌آفرینی سرگرم‌کننده را در دنیای پساآخرالزمانی رقم بزند با بررسی بایومیوتنت همراه باشید.

استودیوی سوئدی اکسپریمنت 101 بعد از سال‌ها همکاری روی بازی‌هایی مانند مانند جاست‌کاز، درنهایت در تابستان سال ۲۰۱۷ رونمایی هیجان‌انگیزی از یک بازی پساآخرالزمانی با حضور موجودی جهش یافته داشت. بازی بایومیوتنت را می‌توانیم اثری هیجان‌انگیز از یک استودیوی نه‌چندان بزرگ و با حضور حدودا ۱۸ بازیساز معرفی کنیم که اکنون قدمی بزرگ و جاه‌طلبانه را برای تولید و عرضه یک بازی نقش‌آفرینی پرمحتوا برداشته است. روند پر فراز و نشیب ساخت بازی از یک سو و تأخیر‌های چند‌باره بازی حتی زمانی شایعات توقف تولید بایومیوتنت را برسر زبان‌ها انداخت اما درنهایت بازیسازان اکسپریمنت 101 توانستند این بازی مورد انتظار را روانه بازار کنند. 

داستان بایومیوتنت پیرامون دنیایی روایت می‌شود که آثار زیان بار صنعت مواد شیمیایی در آن باعث نابودی زیست بوم مناطق مختلف شده است و اکنون تنها تاثیری از جهان پیشین در آن دیده می‌شود. شما موجودی جهش یافته را کنترل می‌کنید که باید هرلحظه تصمیماتی را برای نجات یا نجات ندادن درخت زندگی بگیرد. سؤال اصلی اینه آیا شما روشنایی را دنبال می‌کنید یا به سراغ تاریکی ‌می‌روید؟‌ داستان و انتخاب‌های بازی تمرکز ویژه‌ای روی دو بعد روشنایی و تاریکی دارد به شکلی که هر زمان برای تصمیم‌های مهم شاهد حضور دو شخصیت لایت و دارک برای پیش‌‌برد داستان هستیم. تقابل کوتاه لایت و دارک در جای خود جذاب است و از طرفی پیش‌آمد‌های داستانی را رقم می‌زند. این تقابل البته که تا پایان بازی جایگاه خود را حفظ می‌کند و بازیکن همواره بین دو راهی قرار می‌گیرد. تاثیر کارمای روشنایی و تاریکی در بازی می‌توانست از یک سری اسکیل‌های انحصاری فراتر برود و بازیکن مانند بازی Red Dead Redemption 2 تاثیر مستقیم تصمیمات را حتی در رفتار NPC‌ها ببیند. اما این تاثیر به مراتب کمتر است. 

بازی در چند خط داستانی دنبال می‌شود. اولین خط داستانی مربوط‌به اتفاقات کودکی شخصیت اصلی است که در جریان آن دشمنی به نام لوپا لوپین به دهکده شخصیت اصلی حمله کرده و ویرانی را به همراه می‌آورد. در کودکی شخصیت اصلی داستان با فلش‌بک‌های کوتاهی برای بازیکن نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید شخصیت اصلی را برای یادگیری هنرهای رزمی، آشنایی با برخی شخصیت‌ها یا پیروزی در مقابل برخی حریفان کنترل کنید. خط دوم داستان اما مربوط‌به ۶ قبیله‌ای است که سه تا از آن‌ها اعتقاد به نجات درخت زندگی و کشتن ورلد ایترها دارند و سه تای دیگر ایدئولوژی برتری طبیعت را برای پاکسازی دنیا و شروعی تازه را خط مشی خود قرار داده‌اند. البته باید گفت دومین خط داستانی بازی خود شامل بخش‌های مختلف باتوجه‌به تصمیمات بازیکن می‌شود.