از 2000 تا 2017 با پر فروشترین بازی های دنیا

2000 – Pokémon Stadium

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

 

اگر استادیوم پوکمون را به صورت مجزا بررسی کنیم، می‌بینیم که به اندازه‌ی دیگر بازی‌های این لیست کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارد؛ اما ناشران آن را دقیقا در زمانی عرضه کردند که پوکمون در جهان فراگیر شده بود و افراد به این هیولاهای جیبی علاقه‌ی زیادی داشتند. یکی از نکاتی که فروش این بازی را افزایش داد نیز پک انتقال بود؛ یک وسیله‌ی جانبی که به بازیکنان اجازه‌ می‌داد پوکمون‌های خود را از بازی‌های پوکمون قرمز و آبی روی کنسول گیم بوی به نینتندو 64 منتقل کننده و آن‌ها را برای اولین بار به صورت سه بعدی ببینند.

با وجود اینکه مدل‌های سه بعدی و انیمیشن‌های این بازی چندان فوق‌العاده نبودند، ارتباط آن با بازی‌های کنسول‌های دستی آن را برای کسانی که در دنیای پوکمون غرق شده بودند، به یک بازی عالی تبدیل می‌ساخت.


2001 – Madden NFL 2002

سازنده: EA Tiburon

ناشر: EA Sports

مدن ان اف ال 2002 عملا روی تمامی پلتفرم‌های بازی‌های ویدیویی عرضه شد و یکی از نکته‌های برتری آن، تبدیل شدن به اولین عنوان عرضه شده روی کنسول ایکس باکس مایکروسافت بود. در حالی که کیفیت بازی روی کنسول‌های مختلف متفاوت بود، الکترونیک آرتز مدن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین فرنچایزهای در میان بازی‌های ویدیویی کرد.


2002 – Grand Theft Auto: Vice City

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

پس از موفقیت جی تی ای 3 (GTA 3)، که از منتقدین و بازیکنان پاسخ‌های بسیار مثبتی دریافت کرد، «وایس سیتی» جایگاه این فرنچایز را به عنوان یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین سری بازی‌های ویدیویی تاریخ اثبات کرد. وایس سیتی گیم پلی جهان باز GTA 3 را گسترش می‌دهد و از کلیشه‌های میامی دهه‌ 80 که در فیلم‌هایی همانند اسکارفیس و سریال Miami Vice به تصویر کشیده شده بودند، به شکلی فوق‌العاده استفاده می‌کند.


2003 – Madden NFL 2004

سازنده: EA Tiburon

ناشر: EA Sports

همانند بازی‌های قبلی مدن، نسخه‌ی 2004 این بازی نیز از عرضه شدن روی پلتفرم‌های بسیار متعدد سود زیادی برد. نسخه‌ی 2004 این بازی به خاطر ستاره‌ی روی کاور آن، مایکل ویک هم‌چنان معروف است؛ زیرا ویک در زمان خود یکی از بهترین ستاره‌های جوان ان اف ال بود و به او سرعت 95 از 100 داده شده بود. نسخه‌ی 2004 مایکل ویک یکی از بهترین بازیکنان کل سری مدن محسوب می‌شود و در واقع باعث شد که شرکت EA به شکلی متفاوت با کوارتربک‌ها در بازی‌های بعدی برخورد کند.


2004 – Grand Theft Auto: San Andreas

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

حضور «سن آندریاس» در این لیست نباید چندان غافل‌گیرکننده باشد؛ این بازی یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ساخته شده بر روی پلی استیشن 2، یعنی پرفروش ترین کنسول تاریخ بود و محیط آن نیز یک نسخه‌ی بسیار بزرگ‌ (و البته متفاوت) از کالیفرنیا بود. سن آندریاس به بازیکنان اجازه‌ی شخصی‌سازی بیشتر شخصیت خود را می‌داد و آن‌ها می‌توانستند «سی جی» را دقیقا به همان وزن و هیکل و تیپ مورد نظر خود در بیاورند. گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای که این سری را محبوب همه‌ی بازیکنان کرده نیز با بهبودهای جدیدی در این بازی دیده می‌شد.


2005 – Madden NFL 06

سازنده: EA Tiburon

ناشر: EA Sports

به شکل عجیبی، «مدن 06» توانست راه خود را به کنسول‌های بیشتری هم باز کند و برای اولین بار در نسل بعدی ایکس باکس و نینتندو دی اس ظاهر شد. با این حال، تفاوت بین نسخه‌های مختلف کنسول‌ها چشم‌گیر بود و نسخه‌ی ایکس باکس 360 آن فاقد چندین حالت و ویژگی بود. این بازی نیز قابلیت QB Vision را معرفی کرد که بین طرفداران چندان محبوبیتی نداشت.


2006 – Madden 07

سازنده: EA Tiburon

ناشر: EA Sports

با وجود اینکه هرساله سری بازی‌های مدن ان اف ال برای جدیدترین کنسول‌های آن زمان عرضه می‌شدند، الکترونیک آرتز هم‌چنان به عرضه‌ی آن برای کنسول‌های قدیمی نیز ادامه می‌داد. این رویکرد برای EA نتایج مثبتی نیز به همراه داشت؛ اما سال 2006 آخرین سالی بود که «مدن ان اف ال» به پرفروش‌ترین بازی سال تبدیل می‌شد.


2007 – Guitar Hero III: Legends of Rock

سازنده: Neversoft

ناشر: Activision

فرنچایز گیتار هیرو پیشرفت عظیمی را در میان بازی‌های موسیقی ایجاد کرد؛ اما قبل از سال 2007 و نسخه‌ی سوم این بازی، گیتار هیرو به صورت اختصاصی برای پلی استیشن 2 عرضه می‌شد و این دسترسی بازیکنان را محدود می‌کرد. اما Guitar Hero III: Legends of Rock اولین بازی این سری بود که در همه‌ی پلتفرم‌ها، شامل کامپیوترهای شخصی و مک او اس، عرضه می‌شد.

با وجود اینکه گیتار هیرو را می‌توان با یک کنترلر استاندارد بازی کرد، کنترلر گیتار شکل این بازی به اندازه‌ی خود بازی معروف است. گیتار هیرو 3 به همراه خود یک کنترلر بی سیم برای ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و نینتندو وی داشت که نسبت به کنترلرهای سیم‌دار نسخه‌های قبلی پیشرفت بزرگی محسوب می‌شد.


2008 – Rock Band

سازنده: Harmonix

ناشر: MTV Games

احتمالا تا الان متوجه روند محبوبیت بازی‌های مختلف شده باشید. در سال 2008، بازی راک بند توسط سازندگان بازی گیتار هیرو عرضه شد که گیم پلی را گسترش می‌داد و ترک‌های درام، خوانندگی و بیس لاین جداگانه نیز داشت. این المان‌های جدید گیم‌پلی به معنی عرضه شدن راه‌های جدیدی برای بازی کردن بود: یک کنترلر درام ست و یک میکروفون برای خواندن. این بازی 4 عضو گروه را به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کرد و لیست آهنگ‌ها نیز از طریق محتوای قابل دانلود قابل گسترش بود. راک بند در واقع پیشرفتی بر گیتار هیرو محسوب می‌شد و طرفداران نیز این سری جدید را با آغوش باز پذیرفتند.


2009 – Call of Duty: Modern Warfare 2

سازنده: Infinity Ward

ناشر: Activision

«کال آف دیوتی: مدرن وارفر» یکی از بهترین بازی‌های شوتینگ اول شخص تاریخ محسوب می‌شود و در واقع نقطه‌ی عطفی برای این سری بازی پرطرفدار و بزرگ بود. نسخه‌ی بعدی آن، مدرن وارفر 2 نیز داستان بازی قبلی را ادامه می‌داد و بهبود‌هایی نیز در مکانیک‌های گیم‌پلی بازی قبلی به وجود آورد.

البته این بازی خالی از بحث و جدل نبود که این موضوع به خاطر یکی از مراحل آن با نام «No Russians» بود که شما در آن در یک حمله‌ی تروریستی در یک فرودگاه روسی نقش داشتید و می‌توانستید مردم بی‌گناه را در آن قتل عام کنید.


2010 – Call of Duty: Black Ops

سازنده: Treyarch

ناشر: Activision

موفقیت دو بازی اول مدرن وارفر یک فن بیس بسیار قوی برای بازی‌های کال آف دیوتی ایجاد کرد و اکتیویژن را وادار به یافتن راه‌هایی برای تازه نگاه داشتن در عین عرضه‌ی سالانه کرد. این ناشر تصمیم گرفت که از تیم‌های متفاوتی برای ساخت هرساله‌ی بازی‌ها استفاده کند و سری‌های مختلفی را در این فرنچایز بگنجاند.

سری «بلک آپس» توسط تری آرک ساخته می‌شود که اولین بار نسخه‌ی World at War را در سال 2008 ساخته بود. داستان بلک آپس در دهه‌ی 60 میلادی رخ می‌دهد و بازیکن را به ماموریت‌های مخفی CIA در سال‌های مختلف این دهه می‌فرستد.


2011 – Call of Duty: Modern Warfare 3

سازنده: Infinity Ward

ناشر: Activision

همانند دو بازی قبلی مدرن وارفر، مدرن وارفر 3 توسط شرکت اینفینیتی وارد ساخته شد. این بازی موفق شد بیشترین فروش در زمان عرضه را در تاریخ بازی‌های ویدیویی تجربه کند و طرفداران این سری نیز واکنش بسیار مثبتی به آن داشتند. تا به این روز، مدرن وارفر 3 هم‌چنان پرفروش‌ترین بازی کال آف دیوتی بوده و موفق شده بیش از 25 میلیون نسخه از زمان عرضه به فروش برساند.


2012 – Call of Duty: Black Ops II

سازنده: Treyarch

ناشر: Activision

توضیحات بیشتری راجع به بازی‌های کال آف دیوتی لازم نیست. بلک آپس 2 موفق شد رکورد فروش خارق‌العاده‌ی مدرن وارفر 3 را نیز بشکند و در روز اول بیش از 500 میلیون دلار فروش داشته باشد. در ماه اول عرضه‌ی بازی نیز بیش از 7 میلیون نسخه فروخته شد.


2013 – Grand Theft Auto V

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

بازی GTA V، علاوه بر تبدیل شدن به پرفروش‌ترین بازی سال 2013، تبدیل به پرفروش‌ترین بازی تاریخ نیز شد و تا به امروز، بیش از 100 میلیون نسخه از این بازی فروخته شده است. این بازی به شما اجازه‌ی بازی در نقش سه کاراکتر را می‌دهد و به شهر سان آندریاس باز می‌گردد. این موضوع به همراه اضافه شدن قابلیت آنلاین به این بازی، موفقیت و ادامه‌ی آن در سال‌های آتی را تضمین کرد.

این بازی در سال 2013 برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد و در سال بعد برای ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، و در سال 2015 هم برای رایانه‌های شخصی عرضه شد.


2014 – Call of Duty: Advanced Warfare

سازنده: Sledgehammer Games

ناشر: Activision

«کال آف دیوتی: گوستس» در سال 2013 عرضه شد و چندان موفقیتی را از لحاظ فروش و واکنش طرفداران کسب نکرد. سال 2014، بازی «ادونسد وارفر» توانست موفقیت بیشتری کسب کند و کمی چاشنی بازی‌های علمی تخیلی را به آن اضافی کرد. سرباز شما در این بازی مجهز به لباس‌های مخصوص Exo-Skeleton بود که به آن‌ها اجازه‌ی انجام قابلیت‌هایی هم‌چون پرش‌های دوتایی، نامرئی شدن و یا شناور شدن در هوا برای چند ثانیه را می‌داد.

کوین اسپیسی نیز با حضور خود در این نسخه از بازی در نقش آنتاگونیست اصلی، به پرطرفدارتر شدن این بازی کمک کرد.


2015 – Call of Duty Black Ops III

سازنده: Treyarch

ناشر: Activision

یکی از مشکلات کال آف دیوتی در سال‌های اخیر، خودش بوده است! به این معنی که با وجود تبدیل شدن بلک آپس 3 به پرفروش‌ترین بازی سال 2015، این بازی نتوانست به فروش نسخه‌های قبلی خود برسد و نشان داد کمی علاقه به این فرنچایز فروکش کرده است. در حالی که این بازی مشکل خاصی نداشت، طرفداران و منتقدان هردو معتقد بودند که فرمول کال آف دیوتی به یک تغییر اساسی نیاز دارد.


2016 – Call of Duty: Infinite Warfare

سازنده: Infinity Ward

ناشر: Activision

«اینفینیت وارفر» حتی از نسخه‌های کال آف دیوتی قبلی نیز از ریشه‌های کال آف دیوتی فاصله گرفته بود و به طور کلی در یک محیط علمی تخیلی در آینده رخ می‌داد. علی‌رغم اینکه این بازی پرفروش‌ترین بازی سال برای سومین سال متوالی از کال آف دیوتی بود، فروش آن از انتظارات اکتیویژن پایین‌تر بود.


2017 – Call of Duty: WWII

سازنده: Sledgehammer Games

ناشر: Activision

پس از ناامید کردن اینفینیت وارفر، کال آف دیوتی به ریشه‌های خود در جنگ جهانی دوم برای اولین بار از سال 2006 بازگشت؛ جالب است بدانید که این بازی در آن زمان نیز به خاطر تمرکز بیش از حد روی جنگ جهانی دوم در طی سه نسخه مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما همین بازگشت به جنگ جهانی دوم در سال 2017، واکنش مثبت‌تری را از طرف منتقدان و طرفداران دریافت کرد.

 


سال های 2018 به بعد را در مقاله ی دیگری مورد بررسی قرار می دهیم