۵ چیزی که از بازی استارفیلد انتظار داریم

این بازی خیلی بیشتر از قبل شد. خیلی از گیمرها منتظرند ببینند که بتسدا در جدیدترین بازی خود چه عملکردی خواهد داشت. استودیویی که با سری بازی‌های الدر اسکرولز و فالوت می‌شناسیم. یکی از پرافتخارترین بازی‌های بتسدا که احتمالا باید با آن آشنایی داشته باشید، اسکایریم است که همین اواخر هم توانست به هفتمین بازی پرفروش تاریخ تبدیل شود.

استارفیلد پتانسیل این را دارد که در ابعاد مختلف، مخصوصا ماجراجویی و روایت عملکرد خوبی از خود نشان دهد. شاید این بازی بتواند به یکی از وسیع‌ترین بازی‌های پویایی تبدیل شود که تا به حال بازی کرده‌ایم. خلاصه که انتظارات از استارفیلد خیلی بالاست. پس برویم با هم ببینیم که مهم‌ترین انتظاراتی که از این اثر داریم کدامند.


مکانیک‌های پرواز روان

 

در نمایش‌هایی که تا اینجای کار از ویژگی های استارفیلد دیدیم، کاملا مشخص است که بازی تمرکز زیادی روی سفرهای فضایی دارد. در کل این کمترین انتظاری هم هست که ما گیمرها از بازی‌های فضایی داریم؛ اینکه یک تجربه‌ی روان از سفرهای فضایی و گردش بین سیارات را برایمان فراهم کنند. بنابراین استارفیلد فرصت این را دارد که در قسمت مکانیک‌های پرواز یک تجربه‌ی پرواز روان را فراهم کند.

انتظار می‌رود که پرواز بازی نه آنقدر ساده باشد که تنها کار پلیر جهت دادن به کشتی فضایی بوده و نه آنقدر سنگین و پیچیده شبیه آنچه در بازی‌های شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت دیدیم. ما در بازی قابلیت شخصی‌سازی کشتی فضایی خودمان را داریم و اینکه هر شکل روی سرعت و شکل پرواز تاثیر بگذارد، یک جزئیات جالب است که وجودش در استارفیلد می‌تواند لذت پرواز رو دوچندان کند.

علاوه بر آن، بهبود دادن مکانیک‌های پرواز جابه‌جایی بین سیاره‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند. جابه‌جایی در بازی‌های گذشته‌ی بتسدا همیشه یک چالش بوده و اینکه ببینیم در استارفیلد این قضیه بهتر شده، نکته‌ی جالبی است. اگر بتسدا نتواند این بخش را به اندازه‌ی کافی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بکند، پلیرها هم فست تراول را ترجیح می‌دهند. مخصوصا در این فاصله‌های زیادی که باید طی شود.


کنترل اسلحه و مبارزات پیشرفته‌تر

 

آثار گذشته‌ی بتسدا در قسمت مبارزه چالش‌های خاص خودشان را داشتند. استارفیلد فرصت خوبی برای این استودیو است تا مشکلات مختلف این بخش را هم حل کند. برای این کار باید تمرکز بیشتری روی مکانیک‌ها و انیمیشن‌های مختلف در طول مبارزه گذاشته شود. این کار باعث می‌شود که گان پلی به پلیر حس راحتی و تعاملی بیشتری بدهد.

کار کردن با اسلحه اولین بخشی است که می‌توان با آن شروع کرد؛ چرا که حتی قبل از اینکه بخواهیم وارد مبارزه شویم، باید بتوانیم به خوبی اسلحه را حمل کرده و با آن حس راحتی داشته باشیم. سازنده‌ها باید به گونه‌ای اسلحه‌ها را بسازند که حس سبکی بیش از حدی نداشته باشند؛ اگر می‌خواهند که پلیر یک تجربه‌ی عمیق کسب کند.

همچنین توجه به تنوع در حسی که هر اسلحه القا می‌کند هم اهمیت زیادی دارد. پلیرها باید این گزینه را داشته باشند که اسلحه‌هایی را انتخاب کنند که با سبک بازی آن‌ها سازگار است. توجه به چنین نکاتی می‌تواند کیفیت مبارزات در استارفیلد را بالا ببرد. بدون شک یک گان پلی روان از چیزهایی است که بیشتر از همه از استارفیلد انتظار داریم.

واقع‌گرایانه بودن اتفاقات

 

رندوم و شانسی بودن اتفاقاتی که در بازی‌های جهان‌باز برای پلیرها رخ می‌دهد، حس واقع‌گرایانه، زنده و پویا بودن جهان بازی را به خوبی نشان می‌دهد. این اتفاقات تصادفی برای گیمر فرصتی است که در دنیای بازی غرق شود. با این حال سازنده‌ها در این بخش با چالش‌های مختلفی مواجه شدند و یکی از این چالش‌ها این بوده که چگونه این مسائل بیشتر و بیشتر طبیعی جلوه کنند. انگار که بخشی از زندگی واقعی هستند. شاید هنگام خواندن این متن یاد بازی Red Dead Redemption 2 بیفتید. از آن دسته آثاری که به خوبی توانست در این بخش سربلند عمل کند.

بنابراین، شاید این اتفاقات تصادفی را در ویژگی های استارفیلد ببینیم. اتفاقاتی که یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتند یا به گونه‌ای با محیط اطرافمان ارتباط دارند. همچنین برای پلیرهایی که تصمیم بگیرند این اتفاقات را دنبال کنند، پاداش‌های خوبی در نظر گرفته شود تا انگیزه بیشتری پیدا کنند. در مجموع این اتفاقات تصادفی، مانند NPCهای مختلف که کمک می‌خواهند، یا باقی‌مانده‌های حاصل از یک حادثه می‌توانند به زنده بودن هر چه بیشتر دنیای استارفیلد کمک کنند.

 

شخصی‌سازی

 

وقتی بتسدا دست روی پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ای به اندازه‌ی استارفیلد گذاشته، مطمئنا باید دست پلیر را در شخصی‌سازی هم حسابی باز بگذارد. این شخصی می‌تواند به روش‌های مختلفی باشد؛ مانند آیتم‌های خاصی که کرکتر شما را منحصربه‌فرد می‌کنند یا کشتی فضاییتان می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد.

خوشبختانه در نمایشی که از ویژگی های استارفیلد دیدیم، این قسمت حضور داشت. شما اول سراغ ساختن کرکتر خودتان می‌روید، بعد از آن نوبت به کشتی فضایی می‌رسد و سپس به سلاح‌ها و ایستگاه‌هایی که می‌توانید در سیاره‌های مختلف بنا کنید. با اینکه دنیای استارفیلد بسیار بزرگ است، ولی این جزئیات آنقدر حائز اهمیت است که هیچکس آن‌ها را از یاد نمی‌برد. در نمایش استارفیلد تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع بود و به نظر می‌رسد که سازنده‌ها صدای طرفداران را شنیده‌اند.

البته چیزی که در مورد شخصی‌سازی کشتی و اسلحه جای سوال دارد این است که قطعات مختلف چقدر روی روان بودن و سرعت آن‌ها تاثیرگذار است؟ مطمئنا همه دلشان می‌خواهد که کشتی فضایی و اسلحه‌هایی با ظاهر خاص و حتی بامزه داشته باشند. ولی انتظار می‌رود که این ویژگی‌ها به عملکرد آن‌ها صدمه‌ای نزند.

همچنین یکی از کاربران در ردیت گفته که با اینکه خوشحال است که سیستم ار پی جی به خوبی در بازی به چشم می‌خورد، انتظار دارد که تمرکز زیادی روی ساخت ایستگاه‌های فضایی و جمع کردن منابع نباشد. در واقع سازندگان در این بخش بتوانند تعادل خوبی برقرار سازند.

سیستم Bounty Hunting

 

سیستم بانتی هانتینگ یکی از ویژگی‌های جالبی است که می‌توانیم در استارفیلد شاهد آن باشیم. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. دلیل اول به بیشتر شدن مبارزات در فضا برمی‌گردد و هیجان گشت‌وگذار را دوچندان می‌کند. همچنین انگیزه‌ای برای درگیری بیشتر در مبارزه‌های فضایی است. نباید فراموش کرد که این موضوع ارزش تجربه‌ی مجدد بازی رو دوچندان می‌کند. جالب می‌شود که حتی بتوانیم بانتی هانتینگ را به عنوان شغل خود انتخاب کنیم.

با اینکه بازی شامل بخش آنلاین نمی‌شود، باز هم بانتی هانتینگ ویژگی‌ای است که بد نیست در بازی مشاهده کنیم. همچنین اینکه اهداف مورد نظر را تا چه حد مورد آسیب قرار دهیم و آیا زنده یا مرده بودن آن‌ها تاثیری روی پاداشی که می‌گیریم داشته باشد، باعث می‌شود با جدیت قبل از ورود به مبارزات استراتژی خود را طرح‌ریزی کنیم. البته که در نمایش اشاره‌ای به آن ندیدیم، اما شاید در قالب ماموریت‌های فرعی بتوانیم به بانتی هانتینگ در فضا بپردازیم!

انتظارات طرفداران از استارفیلد

 

جدا از این کاربران در ردیت از انتظارات خود از ویژگی های استارفیلد صحبت کرده‌اند. برخی اشاره‌ کرده‌اند که داشتن سیاره‌های کاملا خاص یکی از چیزهایی است که از استارفیلد انتظار دارند. مثلا یکی از کاربران گفته است در حالی که برخی سیاره‌‌ها شامل بیابان‌های خشک و بی‌علفند، در برخی دیگر همه جا پوشیده از یخ باشد. به طوری که جابه‌جایی در آن‌ها به دلیل شرایط آب‌وهوایی چالش‌های خاص خودش را داشته باشد. هر کدام از این سیاره‌‌ها هم محیط زیست‌های مختلفی داشته باشند. مخصوصا که نمی‌توان در سطح سیاره پرواز کرد و این چیزی است که سازنده‌ها می‌توانند به خوبی در بازی خود اجرا کنند.

داشتن یک شخصیت در فالوت ۴ که صحبت می‌کند باعث می‌شد که انتخاباتی که پلیر می‌تواند در طول بازی داشته باشد محدود شود. پس شخصیت اصلی ما در استارفیلد دوباره روزه‌ی سکوت گرفته! همین باعث شده خیلی از کاربرها امید داشته باشند چنین ویژگی‌ای رول پلی را به بالاترین حالت ممکن برساند. به دنبال آن ارزش تجربه‌ی مجدد بازی هم بیشتر خواهد شد.

یکی از ویژگی‌هایی که به پویا و طبیعی بودن بازی‌های بتسدا کمک می‌کرد، سیستم جنایت بود؛ به طوری که میزان محبوب یا منفور بودنمان در بازی مشخص بود. حال بعضی از طرفداران در طول نمایش استارفیلد به نکته‌ای برخورده‌اند که خبر از سیستم جنایت می‌دهد. البته طرفداران امیدوارند که این سیستم چیزی بیشتر از تنها یک روش تبلیغاتی باشد و واقعا تاثیر آن را به بهترین شکل ممکن در استارفیلد ببینند.

اگر کمی هم با بازی‌های بتسدا آشنایی داشته باشید، می‌دانید که اسکایریم از بازی‌های موردعلاقه‌ی جامعه‌ی مادسازان است. جدا از ویژگی‌های جالبی که این ماد‌ها اضافه می‌کنند، خیلی‌هایشان نقش بهبود عملکرد بازی را دارند. حالا کمترین چیزی که طرفداران از بازی جدید بتسدا انتظار دارند، این است که حداقل در زمان انتشار عملکرد خوبی داشته باشد و نیاز نباشد که مادسازان برای بهبود این بخش دست به کار شوند. در واقع استارفیلد در جهنمی که سایبرپانک و برخی دیگر از بازی‌های ناکامل دیگر AAA افتادند، گرفتار نشود.