ویژگی هایی که شاید pes2020 را از فیفا برتری دهد.

در سال گذشته بازی PES 2019 تجربه خوبی را از شبیه سازی فوتبال در اختیار هواداران و کاربران خود در سراسر دنیا قرار داد اما باید این واقعیت را قبول کرد که این بازی با از دست دادن امتیاز انحصاری لیگ قهرمانان میدان رقابت را به رقیب غربی خود، فیفا، واگذار کرد و پیرو همین موضوع سطح فروش آن در کشورهای مختلف نسبت به سال های قبل به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
اگر بازی سری PES می خواهد از این رقابت جان سالم به در ببرد باید تغییرات اساسی‌ای در بخش های مختلف از موتور گرافیکی بازی گرفته تا قیمیت بازی اعمال کند.
در این مقاله می خواهیم به سراغ بررسی مواردی برویم که می توانند بار دیگر بازی PES را به محبوب طرفداران تبدیل کنند.
باید از موتور گرافیکی فاکس انجین خداحافظی کنیم؟
نسخه های پیشین بازی PES با استفاده از موتور فاکس پشتیبانی و ساخته می شدند – این موتور همان قوه محرکه بازی های سری Metal Gear Solid هم هست.
موتور فاکس با فراهم آوردن محرک های بصری زیبا، سطح قابل قبولی از جلوه های گرافیکی را برای کاربران فراهم می کند. گرچه موتور فاکس در PES 2019 از نظر گرافیکی ضعیف تر از فراست بایت در فیفا ۱۹ بود، اما باز هم انصافا گرافیک بازی PES 2019 آنقدرها هم بد نبود.
با پیوستن معمار و مغز متفکر موتور فاکس و کارگردان امور فناوری کمپانی کونامی، Julien Meceron، به استودیوی Bandai Namco، خانه اصلی بازی هایی مثل Tekken، Ace Combat و Tales، استفاده از این موتور در PES دیگر با آن حال و هوای همیشگی‌اش همراه نبوده است. حتی بازی اخیر کمپانی کونامی یعنی Zone of The Enders: The 2nd Runner از ورژن آپدیت شده موتور فاکس متال گیر سالید ۲ که در سال ۲۰۰۱ تولید شده بود استفاده کرد!

Meceron در سال ۲۰۱۶ به دلیل کم توجهی کمپانی کونامی به بازی های کنسولی و سرمایه گذاری در بخش بازی های موبایل فعالیت های خود با این کمپانی را قطع کرد. شما را نمی دانم ولی به نظر من اگر کونامی می خواست این سیاست را به شکل جدی‌ای پیش ببرد دیگر جایی برای او در این کمپانی باقی نمی ماند. چون بازی های کنسولی چیزی بودند که جولین به آنها با دیدی به عنوان ابزار گرافیکی بازی های نسل آینده نگاه می کرد.
گسترش فعالیت ها در زمینه بازی های موبایل ما را به Unreal Engine که از بازی هایی مثل فورتنایت و پابجی موبایل پشتیبانی می کند می رساند.
کسی چه می  داند شاید کونامی در سری PES 2020 پیرو همین سیاست گسترش بازی های موبایلی به این موتور رو بیاورد تا علاوه بر ساخت یک بازی با ویژگی های کنسولی و پی سی  منحصربفرد، در زمینه بازی های موبایلی هم قدم رو به جلویی بردارد.

مطلب پیشنهادی:  بررسی بازی eFootball PES 2020

بازی PES بر روی نینتندو سوئیچ؟
متاسفانه سال گذشته ورژن نینتندو سوئیچ بازی PES 2019 منتشر نشد و همین موضوع باعث شد تا فیفا ۱۹ گوی رقابت را در فروش هایش در سراسر دنیا از این بازی برباید – فروش های نینتندو سوئیچ فیفا ۱۹ در بریتانیا جمعا یک درصد از کل فروش های این بازی را در سراسر دنیا در سال گذشته به خود اختصاص داد که اصلا هم رقم پایینی نیست.
البته ناگفته نماند که سطح کیفی بازی فیفا ۱۹ در نینتندو سوئیچ چندین قدم از همین بازی در سایر کنسول ها عقب تر بود، PES 2020 می تواند از همین نقطه ضعف استفاده کرده و جایگزین این بازی در نینتدو شود. شاید همین هم موضوع تمایل کونامی برای رفتن به Unreal Engine را دو چندان کند. می پرسید چرا؟ خب در جواب باید گفت کونامی با انتشار بازی Outlast 2 بر روی همین کنسول و با موتور آنریل، تجربه خوبی از نینتندو سوئیچ را دارد.
شاید باورتان نشود ولی تصویری که در زیر می بینید اسکرین شاتی از بازی Outlast 2 بر روی نینتندو سوئیچ با موتور گرافیکیUnreal Engine آن هم با اسکیل پایین است!
 
چندی پیش رییس امور بین الملل کونامی در بخش بازی Addam Bhatti ،PES، در مصاحبه‌ای که با یوروگیمر داشت گفت:
“من به خیلی ها گفته ام که ما رابطه خوبی با نینتدو داریم – ما بازی Bomberman را منتشر کرده ایم که بازخورد خوبی برای این کنسول داشته است. بنابراین به عنوان یک کمپانی، نینتندو کنسولی است که می توانیم با آنها همکاری های خوبی داشته باشیم.”
“در مورد PES باید گفت که ما هرگز نخواسته‌ایم نه بگوییم، ما هرگز نخواسته ایم درهای همکاری را به بر روی هم بندیم. بیایید ببینیم کارها در آینده چگونه پیش خواهند رفت. من خود شخصا عاشق این کنسول هستم.”
چیزی که برای ما مشخص است این است که هنوز PES یک برگ برنده به نام نینتندو سوئیچ در دست دارد که استفاده درست از آن می تواند معادلات را به سود این کمپانی شرقی به هم بزند.
سرورهای پیشرفته برای تدارک بازی های آنلاین
یکی از بزرگترین مشکلاتی که بازی PES در سال های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است سرورها هستند – جاییکه هزاران نفر برای رهایی از مد آفلاین به آن ها رو می آورند.

مطلب پیشنهادی:  بازی PES 2020 و تغییرات آن نسبت به PES 2019

سال گذشته کونامی برای از بین بردن لگ های بازی های آنلاین کیفیت سرورهای خود را بالا برد و الگوریتم های مچ میکینگ خود را تصحیح کرد.
در طرف دیگر اما فیفا کار زیادی برای بهبود بازی های آنلاین خود انجام نداده و تاخیر در بازی ها و لگ های فراوان چیزهایی اند که کاربران آن به هنگام بازی های آنلاین تا مرز دیوانگی و خودزنی هم پیش می برد!
خب اگر PES همینطور کیفیت بازی های آنلاین خود را افزایش دهد می تواند خیل عظیمی از کاربران آنلاین بازی فیفا را به خود جذب کند.
 


هیچ کدام از این پیشرفت ها در صورت نبود یک مد آنلاین هیجان انگیز در بازی به هیچ دردی نخواهند خورد.
آلتیمیت تیم فیفا به مراتب محبوب ترین بخش آنلاین در بازی های کمپانی الکترونیک آرتز است. این بخش در کنار درآمد زایی میلیاردی ‌که هرساله برای این کمپانی دارد هواداران بسیاری هم در سراسر دنیا دارد.
بازی PES در مقابل آن بخشی با نام Become a Legend دارد که سالهاست دست نخورده باقی مانده است، درحالیکه مد های Master League و My Club تغییرات جزئی‌ای را به خود دیده اند.
خوشبختانه کونامی قدم هایی را برای بهبود این وضعیت برداشته است.
آپشین های آنلاین ۱۱-Vs-11 توسط آپشن های ۲ در مقابل ۲ و ۳ در مقابل ۳ به همراه پشتیبانی از مهمانان در PES 2018 به هم ملحق شدند (و در PES 2019 هم تغییراتی در آنها بوجود آمد).
در  PES 2019 بازی های Random Selection بازگشتند، و در طرف دیگر هم مستر لیگ از تورنمنت های پیش فصل، سیستم نقل و انتقال جدید و مصاحبه های قبل از بازی رو نمایی کرد.
موارد بیشتری از مثال های بالا در  PES 2020 می توانند به بیشتر شدن محتوای بازی و هیجانی تر شدن آن کمک فراوانی کنند.