سانسور کردن بازی last of us part II

بازی last of us part II یا آخرین بازمانده از ما 2 یکی از پرفروش ترین بازی هایی است که در سبک ترس و بقا طراحی و ساخته شده است. این بازی توسط شرکت سونی اینتراکتیو انترتیمنت اولین بار برای کنسول PS4 در دسامبر سال 2016 عرضه شد که خط داستانی آن 5 سال بعد از نسخه پیشین خود ادامه می یابد. در این مقاله می خواهیم با معرفی این بازی، در مورد سانسور کردن بازی last of us part II و علل آن بپردازیم.

معرفی بازی last of us part II

The Last of Us Part II یک بازی اکشن و ماجراجویی برای سال 2020 است که توسط استودیو Naughty Dog (ناتی داگ) ساخته شده و از Sony Interactive Entertainment برای پلی استیشن منتشر شده است.

این بازی پس از 7 سال از عرضه نسخه اولیه آن یعنی The last of us 2013 که توانست در هفته اول رکورد 1.3 میلیون فروش نسخه خود را بزند، عرضه شد.

داستان بازی در ادامه The last of us بوده و پس از پنج سال از فرار بیمارستان آغاز می شود. اکنون شخصیت بازی الی است که سن وی 19 سال می باشد و توانایی مبارزه را داراست. در کل داستان این نسخه از بازی، خط داستانی پر فراز و نشیبی دارد که در یک دنیای پسا آخرالزمانی انجام می شود.

بازی last of us part II

نسخه های مختلف بازی last of us part II

جالب است بدانید که این بازی در نسخه های مختلفی عرضه می شود که می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند. از جمله نسخه های مختلف این بازی می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • نسخه استاندارد یا Standard Edition که هزینه آن 59.99 دلار می باشد.

  • نسخه دیجیتال یا Digital Delux Edition که هزینه آن 69.99 دلار می باشد. این نسخه همراه با ویژگی های دیگری نسبت به نسخه فیزیکی آن ارائه شده است که شامل تم متحرک PS4، موسیقی های دیجیتال، آرت بوک دیجیتالی و ... 

  • نسخه مخصوص یا Special Edition که قیمت این نسخه گران تر بوده و در حدود 79.99 دلار می باشد. 

  • نسخه کالکتور یا Collector's Edition که با قیمت 169.99 دلار عرضه می شود. این نسخه علاوه بر داشتن محتویات نسخه های قبلی، دارای وسایلی برای طرفداران خاص این بازی است که از  جمله آنها می توان به دستبند مخصوص الی با ابعاد واقعی، پنج استیکر و پیکسل ها با طرح های مختلف، مجسمه زیبا 12 اینچی از الی و یک تصویر هنری درون قابی است.

  • نسخه الی یا Ellie Edition که با قیمت 299.99 دلار عرضه می شود. این نسخه با داشتن تمام محتویات نسخه های قبلی خود، دارای کوله پشتی، پیکسل برجسته و صفحه موسیقی نیز می باشد.

علاوه بر این این بازی در نسخه های خاورمیانه، آمریکای شمالی و جنوبی، انگلیس و اروپا عرضه شده است.

بازی last of us part II

سانسور در نسخه های مختلف بازی last of us part II

همانطور که میدانید بازی the last of us یکی از بهترین بازی های دهه اخیر بوده است که طرفداران بسیاری دارد. در نسخه The last of us 2 بازی در فضایی تلخ تر و وحشتناک تر روایت می شود که به همین خاطر، نوع بازی به صورت مناسب برای بزرگسالان یا (M بالاتر از هفده سال)در نظر گرفته شده است. 

اما در کنار این فضای بازی که با توجه به سبک آن معمول است، محتواهای دیگری نیز به بازی اضافه شده اند که سبب می شود تا در بخش هایی از بازی سانسور هایی نیز صورت بگیرد. این محتواها را می توان در دو بخش محتوای جنسی و فضای جنسی تقسیم بندی کرد که باعث می شود تا ریجن های مختلف بازی last of us part II شکل گیرد.

همچنین با توجه به اعلام شرکت سازنده این بازی مبنی بر وجود محتواهای :

  • Sex
  • Violence and Terror
  • Drugs
  • Improper Language

به طور طبیعی ممکن است در برخی کشور ها و ریجن ها (همانطور که در سایت سازنده نیز اعلام شده) به علت سانسور کردن Last of us  و محتوای آن، بازی در دسترس نباشد.

بازی last of us part II

سانسور Ellie و Joel 

جالب است بدانید که عدم سانسور کردن بازی last of us part II به علت نمایش و شبیه سازی رفتارهای جنسی که با برهنگی نسبی همراه است و همچنین شامل اشارات و تمایلات جنسی در کنار وجود کاراکتر های همجنس گرا است، سبب شد تا نسخه خاورمیانه آن که برای کشور های عربستان و امارات به صورت زبان عربی تولید شده بود، از طرف کشور های این منطقه ممنوع اعلام شود.

این رویکرد در ایران نیز با توجه به اقدامی که در ممنوع کردن بازی last of us part II در خاورمیانه انجام شده است، یکسان می باشد. اما شما می توانید نسخه های این بازی را که از فروشگاه های آمریکا یا بریتانیا قابل تهیه هستند، بدون سانسور و مشکلی تهیه و بازی کنید.

بازی last of us part II

سانسور بازی Last of us در نسخه های مختلف

همانطور که گفتیم، بازی 2 last of us دارای بخش های جنسی است که سبب شد تا ریجن های مختلفی برای این بازی طراحی شده و نسخه خاورمیانه آن ممنوع شود. همچنین محتواهای جنسی در نسخه اول از این بازی نیز با داشتن صحنه های جنسی مشهود بود که از طرف سازنده نسبت به آن هشدار داده شده بود.

در قسمت اول last of us وجود صحنه های جنسی سبب شد تا نسخه اروپایی این بازی به صورت سانسور شده عرضه شود. البته این سانسور علاوه بر صحنه های جنسی، به علت خشونت و خونریزی بیش از حدی بود که در طول بازی جریان داشت. به طور کلی نسخه های آمریکای شمالی و جنوبی قسمت اول last of us هیچ سانسوری ندارد اما نسخه های uk , eu آن دچار تغییراتی شده است.