بررسی مشخصات فنی پلی استیشن 5؛ از صدای 3D تا بازی‌های 8K

شرکت بزرگ سونی مشخصات فنی و نحوه عملکرد جدیدترین محصولش، پلی استیشن 5، را منتشر کرد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

ویژگی های فوق العاده قدرتمندی در این کنسول باز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به حافظه SSD بسیار قدرتمند، سیستم I/O یکپارچه، GPU سفارشی AMD با ردیابی اشعه قدرتمند، سیستم 3D صدا اشاره کرد. با توجه به این قابلیت های PS5، توسعه دهندگان بازی ها می توانند تجربیات جدیدی را در اختیار کاربران قرار دارند.

معمار اصلی پلی استیشن 5، مارک کرنی درباره معماری سخت افزاری آن می گوید: "این سیستم به طوری طراحی شده که کاملا به نفع توسعه دهندگان و بازی های آن ها ساخته شده است."

طبق اعلام سونی، سیستم بسیار پرسرعت SSD و I/O سفارشی PS5 با هدف از بین بردن موانع بازی (به خصوص بارگزاری صفحه های نمایش) ساخته شده است. توسعه دهندگان می توانند با سرعت فوق العاده سریع، خلاقیت و ویژگی های مورد نظر خود را به بازی های این کنسول منتقل کنند. در نتیجه تجربه بازی با پلی استیشن 5 می تواند بسیار هیجان انگیز و پویا باشد. ویژگی های این کنسول احتمالا باعث پیشرفت بیش از پیش بازی های ویدئویی می شود.

قدرت GPU در PS5 نیز افزایش یافته است. یکی از ویژگی های آن، قابلیت ردیابی پرتوها است. ردیابی پرتو روش حرکت نور در زندگی واقعی و چگونگی کاهش سطح آن را شبیه سازی می کند. بازی هایی که از این ویژگی استفاده می کنند، اشیاء را با دقت بیشتری به نمایش می گذارند. بسیاری از عناصر مانند آب، شیشه، شکست نور، موهای یک شخصیت و ... واقعی تر به نظر می رسند که تاثیر بسزایی در کیفیت بازی دارد.

کنسول PS5 از طریق صدای سه بعدی حس فوق العاده ای را به کاربر ارائه خواهد کرد. سونی از طریق این ویژگی قصد دارد یک تجربه صوتی شگفت انگیز را به همه کاربران ارائه کند. با صدای سه بعدی، صداهایی که هنگام پخش می شنوید، حس حضور و لذت بیشتری در بازی را به شما می دهد. شما به کمک این ویژگی قادر خواهید بود قطرات باران را که در سطوح مختلف اطراف شما قرار دارد، بشنوید و می توانید دقیقا مکانی که دشمن در آن کمین کرده است را پیدا کنید.

سونی تایید کرده که PS5 از بازی های 8K پشتیبانی خواهد کرد. همچنین قرار است این کنسول با یک کنترلر جدید که البته نام آن هنوز مشخص نشده عرضه خواهد شد.

زمان زیادی تا عرضه کنسول بازی پلی استیشن 5 باقی نمانده و شمارش معکوس برای عرضه آن آغاز شده است. با این حال کمپانی سونی هنوز قیمت رسمی PS5 را اعلام نکرده است.