بررسی جامع و مقایسه ps4 و ps5 + نکات قبل از خرید

مقایسه ps4 و ps5 + نکات قبل از خرید

شاید این سوال در ذهن شما باشد که ps4 یا ps5 ؟ کدوم یکی بهترن. یا اینکه قصد خرید دارید و دودل شده اید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید.

امروز قصد داریم به بررسی کامل و دقیق ps4 و ps5 بپردازیم و و در نهایت یک جنع بندی کنیم ببینیم کدومش بهتره و کدومش به صرفه تره.

حافظه و پردازنده

همانطور که میدانید ps4 از رم 8 گیگابایت GDDR5 استفاده میکند این در حالی است که کنسول ps5 از رم 16 گیگابایت GDDR6 استفاده میکند که خیلی خیلی تفاوت چشم گیری در پردازش این دو کنسول قابل مشاهده است.

در کنسول ps4 از حافظه 500 گیگابایتی HDD استفاده شده و در نسخه pro ان از حافظه 1 ترابایتی HDT استفاده شده است این در حالیست که ps5 از حافظه 825 گیگابایتی SSD استفاده میکند که سرعت و قدرت آن را حدود 100 برابر بیشتر کرده است!

گرافیک

در ps4 از پردازنده گرافیکی با سرعت 1.8 TFLOPS استفاده شده در حالی که در ps5 از پردازنده گرافیکی با سرعت 10.28 TFLOPS استفاده شده که یک تفاوت بسیار چشمگیر و خیره کننده ای است!

بازی های موجود

یک خبر خوب برای دارندگان ps5 این است که همه بازی های ps4 در آن اجرا میشوند!

در عین حال سونی گفته است که برای ps5 قرار است بازی های اختصاصی هم تولید شود.

انواع مدل های کنسول ها

Ps4 به چند شکل مختلف در بازار موجود است مثلا نسخه pro یا slim و ... اما ps5 تاکنون به دو شکل قابل دسترس است. یک نسخه شامل خواننده دیسک (disk reader) و نسخه دیگر آن که digital edition است و دیسک ندارد.

تفاوت دسته های ps4 و ps5

دسته ps5، DualSense است این در حالی است که دسته ps4، DualShock 4 است که از نظر ظاهری خیلی با هم تفاوت دارند. دسته ps5 در دو رنگ و کمی بزرگتر هستند. همچنین نوار چراغ دسته ps5 در دوطرف تاچ پد است در حالی که نوار چراغ دسته ps4 در بالای آن است.

دسته ps5 احساس بیشتری به مخاطب القا میکند و از تکنولوژی های پیشرفته تر لمسی-صوتی در آن استفاده شده است. در درون دسته ps5 میکروفون اینترنال وجود دارد که یک ویژگی مثبت نسبت به دسته بازی ps4 است.

1

نتیجه گیری کلی

هر چند برای ps4 مدل های مختلف و اپدیت های زیادی امد اما هیچکدام قدرت و سرعت ps5 را ندارند و از همه نظر میتوان گفت که ps5 سر تر است. شما باید با توجه به نیاز خود یکی از کنسول ها ps5 یا ps4 را انتخاب کرده و بهره ببرید. مثلا کنسول ps5 رزولوشن 8k را پشتیبانی میکند که خرید تلویزیون ها و مانیتور ها 8k بسیار گران هستند و به طور کلی خرید ps4 نیاز به خرج اضافه دارد.